Preko 20-ak poljoprivrednih proizvođača koji se bave ruralnim turizmom osnovalo je Udrugu ruralnog turizma Hrvatske čiji je glavni cilj stvaranje povoljnijeg okruženja za bavljenje seoskim turizmom. Tim povodom svojim čitateljima 'Autentika' prva donosi intervju s Predsjednicom Udruge, Jasminom Rakić Horvat.
Koliko dugo se bavite ruralnim turizmom?
Ruralnim turizmom moja obitelj i ja
bavimo se od 2004. godine kada je u gradu Križevcima pokrenuta studija razvoja
turizma Križevačko-Kalničke regije. Potaknuti tom inicijativom za razvoj našeg
kraja kao turističke destinacije, uključili smo se u projekt te kroz
organizirane mjere ali prvenstveno vlastite ambicije, preusmjerili smo naše
poljoprivredno gospodarstvo u turističkom smjeru. Tijekom godina surađivali smo
s tijelima lokalne i regionalne samouprave, lokalnom turističkom zajednicom i
Ministarstvom turizma, a sudjelovali smo i u IPA prekograničnim programima
Mađarska-Hrvatska, konkretnije u programu ''TOUR-PACK'' i ''Prekogranične
vinske ceste''. Za 2015. godinu, Seoski turizam Rakić dobio je zlatnu povelju
'Suncokret ruralnog turizma Hrvatske' u kategoriji turistička seljačka
obiteljska gospodarstva.
Tko se u biti u Hrvatskoj bavi ruralnim
turizmom i gdje ga nalazimo?
Bitno je naglasiti da sam pojam ruralnog
turizma obuhvaća sve vrste turizma koje se odvijaju u ruralnom prostoru RH, a
koji iznosi 85% ukupne površine Republike Hrvatske. To znači da on obuhvaća
primjerice seoski turizam, lovni turizam, biciklistički turizam i sl. Što se
tiče seoskog turizma, pretpostavlja se da se njime bavi oko 700 pružatelja
usluga, od kojih većinu predstavljaju obiteljska poljoprivredna gospodarstva i
poljoprivredni obrti registrirani za turizam.
Kako je došlo do incijative za
pokretanjem Udruge ruralnog turizma i tko su sve njezini osnivači?
Nakon ukidanja Zajednice ruralnog
turizma koja je djelovala pri Hrvatskoj gospodarskoj komori od 2008. godine,
odnosno njena pripajanja Zajednici obiteljskog smještaja i turizma 2015.
godine, mi koji se bavimo turizmom na selu ostali smo bez jedine organizirane
strukture putem koje smo mogli zastupati svoje interese. Tako je dugogodišnji,
a sada bivši predsjednik Zajednice ruralnog turizma gospodin Drago Kezele, u
suradnji s desetak najaktivnijih članova bivše Zajednice, pokrenuo inicijativu za
osnivanje naše udruge. Osnivači udruge su: Baranjska kuća iz Baranje; Zlatni
klas Otrovanec iz Podravine; Majsecov mlin iz Zagorja; Seoski turizam Rakić iz
Prigorja; Seoski turizam Na malenom brijegu iz Bilogore; Seoski turizam Pirak,
Stari mlin - Klet, Ladanj Kod strica, Vinarija Tušek i Seoski turizam Kezele iz
Moslavine, Režekov podrum i Etnokuća Pod Okićem iz Samoborskog gorja, Ekoetno
selo Strug i Seoski turizam Bistrički iz Lonjskog polja; Seljačko domaćinstvo
Podžumberak iz Žumberka, Seosko gospodarstvo Srakovčić iz Gorskog kotara,
Izletište Butina iz Like (Sjeverni Velebit), Agroturizam familija Ferlin,
Agroturizam Tikel, i Agroturizam Dol iz Istre, te Seljačko domaćinstvo
Antunović i Seljačko domaćinstvo Braenović iz Dalmacije.
Za što će se sve zalagati Udruga? Koji
su Vaši planovi?
Udruga će se prvenstveno zalagati za
popularizaciju seoskog turizma u Hrvatskoj i inozemstvu. Cilj nam je kod
domaćih gostiju promovirati naviku odlaska na selo te upoznati brojne strane
goste s našom domaćom kuhinjom i tradicijom. U zadnjih petnaestak godina,
država je kroz razne poticaje uložila stotine milijuna kuna u proširenje ponude
i podizanje kvalitete proizvoda i usluga na selu, no ozbiljna promocija je
izostala. Obzirom na brojnost ponuđača, kvalitetu njihove usluge i kapacitete
kojima raspolažu, smatramo da je u ovoj fazi potrebno ulagati u promociju i
popularizaciju ove vrste turizma, a ne više u kapacitete. Vlastita sredstva
kojima raspolažu pojedinačni ponuđači su premala za promociju na nacionalnoj
razini. Nadalje, zalagat ćemo se da zakonodavni okvir stvara povoljno okružje
za bavljenje seoskim turizmom i plasiranjem domaćih poljoprivrednih proizvoda, što sada nije slučaj. Tu se planiramo
uključiti u donošenje nove poljoprivredne strategije, kao i u razvijanje
Akcijskog plana za razvoj ruralnog turizma koji je sastavni dio Strategije
razvoja turizma Republike Hrvatske. O nekim detaljnijim planovima teško je
govoriti jer ona iziskuju novčana sredstva koja tek nastojimo prikupiti.
Kako Vas podupiru nadležne institucije?
Do sada smo pojedinačno imali uglavnom
pozitivna iskustva s nadležnim institucijama, no izostali su konkretni koraci u
prepoznavanju seoskog turizma kao jednog od glavnih pokretača zapošljavanja na
selu. Primjerice, ako ste OPG i registrirani ste za bavljenje ugostiteljstvom i
turizmom kao dopunskom djelatnostima, ne smijete zapošljavati nikoga izvan svog
kućanstva. Znači, zakonodavac drži da vi od ponedjeljka do petka možete raditi
u poljoprivredi, a vikendom primati turiste, kao da i sami ne zaslužujete
odmor... Osim toga, zašto ograničavati zapošljavanje u situaciji kada je toliko
nezaposlenih? To su samo neka od brojnih pitanja koja ograničavaju naš rad. Kao
udruga nudimo partnerski odnos svim nadležnim institucijama na svim razinama
jer smatramo da se u donošenje propisa i odluka
neizostavno moraju uključiti ljudi s terena koji znaju kako ova vrsta
turizma funkcionira u praksi. To do sada često nije bio slučaj.
Koliko je zapravo ruralni turizam u
Hrvatskoj prepoznat na međunarodnom tržištu?
Ako izostavimo druge oblike turizma,
seoski turizam je na ovom području apsolutno zanemaren u smislu neke ozbiljnije
promocije od strane nadležnih institucija. Uglavnom se na sajmovima reklamiraju
sunce i more. Nasuprot tome, članove udruge posjećuju strani turisti iz svih
dijelova svijeta koji su prepoznali značaj ove vrste turizma, a samim time žele
osjetiti i okusiti nešto drugačije i autentičnije od onoga što im se trenutno
nudi pod pojmom Hrvatska. Neki naši članovi su poznati ne samo u Hrvatskoj nego
i u inozemstvu, i bilježe više tisuća dolazaka stranih gostiju. Mi tu vidimo
veliki potencijal za suradnju s domaćim i stranim turističkim agencijama, ne
samo za naše članove, već i za ostale dionike koji djeluju u ruralnom prostoru.
Hoćete li se predstaviti javnosti s
Udrugom i na koji način planirate daljnju komunikaciju Udruge?
Nakon osnivačke skupštine poslali smo
informaciju medijima i otvorili svoju Facebook stranicu. Planiramo i izradu web
stranice, te gostovanja u medijima koji su i inače naši važni saveznici. Što se
tiče institucija, uskoro planiramo organizirati sastanke s Ministarstvima
turizma, poljoprivrede i kulture kako bismo se predstavili i ukazali na brojne
neriješene probleme u našoj branši.
Koliko tehnologija i društvene mreže mogu
pomoći Vašoj Udruzi i samoj promociji ruralnog turizma?
Sve više gostiju dolazi uslijed
korištenja digitalne tehnologije. Znači, nije dovoljno samo imati dobru ponudu,
potrebna je i adekvatna prezentacija na internetu, a naročito na društvenim
mrežama. Ovo se posebno odnosi na mlade turiste, ali i ostale jer je korištenje
interneta postalo svakodnevnica u svim starosnim skupinama. Držim da će ovo
znatno pomoći našoj udruzi, ali i nadležnim institucijama koje su uvelike
prepoznale ovaj način promocije kao iznimno kvalitetan, dostupan i brz.
Jesu li posljednjih godina napravljeni
neki pomaci i kakvi su rezultati toga?
Pomaci su napravljeni od strane domaćih
gostiju koji polako stvaraju naviku odlaska na selo, ali još uvijek u
nedovoljnoj mjeri. To možemo pripisati financijskoj krizi, ali donekle i
mentalitetu. Veseli činjenica da jako veliki broj mladih, posebno posredstvom
školskih izleta, posjećuje hrvatsko selo i nakon toga dovodi cijelu obitelj. Što
se tiče posjeta i noćenja stranih gostiju, radi se o umjerenom, ali konstantno
uzlaznom trendu.
Planirate li suradnju s nadležnim
institucijama i konačno prvi promotivni film na temu ruralne hrvatske?
Mi se toplo nadamo jednoj opširnoj
promotivnoj kampanji koja bi obuhvatila i jedan takav film. Trenutno nemamo adekvatan
katalog u kojem bi potencijalni turisti mogli saznati sve o našoj ponudi. Zašto
ruralni turizam ne bi imao i posebnu emisiju na nekoj od televizija, kakva je
primjerice emisija More? Zašto se te emisije ne bi prikazivale u jeku turističke
sezone, kada nam je na Jadranu milijun turista? Kad već imamo toliko turista i
mala smo zemlja, trebalo bi nam biti u interesu da promoviramo sve svoje
dijelove, a ne samo more…
U svijetu je popularan trend ekološke
proizvodnje, kakvi su planovi naših 'ruralaca'?
Kao udruga se nismo orijentirali na
ekološku proizvodnju, no nadamo se da
ćemo imati i članova koji se bave ovakvim načinom proizvodnje. Ono što je karakteristika
poljoprivrede kojom se svi u udruzi bavimo je naglasak na domaćem i
obiteljskom. To su visoko kvalitetni poljoprivredni proizvodi koji teško mogu
biti konkurentni i adekvatno prepoznati u supermarketima. Naši proizvodi nemaju
ekološke certifikate, ali način na koji proizvodimo je blizu ekološkom. Ono što
je nama cilj je povećanje plasmana proizvoda koji su proizvedeni na selu od
strane naših članova ili s obližnjih gospodarstava. Time bismo i njih potaknuli
na opsežniju proizvodnju, a moguće i na dodatno zapošljavanje u poljoprivredi,
umjesto sadašnjeg iseljavanja, osobito mladih.
Koja su Vaša priželjkivanja za daljnji razvoj
ruralnog turizma?
'Želimo da ova
vrsta turizma postane adekvatno prepoznata od strane svih dionika kao veliki
potencijal za daljnji razvoj turizma u Hrvatskoj. Hrvatsko selo ima zaista puno za ponuditi u smislu tradicijske
kulture i baštine, prirodnih ljepota i
naravno enogastronomije i bila bi prava šteta to ne iskoristiti. Što se tiče
naše udruge, u narednim mjesecima ćemo krenuti s okupljanjem potencijalnih
članova kako bismo zajedničkim snagama radili na međusobnom povezivanju i
ostvarivanju ciljeva udruge', zaključila je Jasmina Rakić Horvat, Predsjednica Udruge ruralnog turizma Hrvatske.
http://www.seoskiturizamrakic.com/
https://www.facebook.com/Udruga-ruralnog-turizma-Hrvatske-271995463144775/?fref=ts
https://www.facebook.com/Udruga-ruralnog-turizma-Hrvatske-271995463144775/?fref=ts
Primjedbe
Objavi komentar