Pelješki vinogradari ujedinjeni s vinarijom Palihnić

U zagrebačkom HKD Napredak predstavljena je vinarija "Pelješki vinogradar" u vlasništvu obitelji Palihnić. Na predstavljanju je u ime vinarije nazočio Stanko Štambuk zadužen za promociju vinarije u Hrvatskoj i inozemstvu i za prodaju. 

Zašto vinogradari u naslovu?

Zato jer su Palihnići okupili čak 165 kooperanata s područja Pelješke župe i Kune Pelješke. Udruženim snagama prosječno godišnje proizvedu oko 700 tis. litara kvalitetnog i vrhunskog vina, a u rodnijim godinama i više. Grožđe se prerađuje u vinariji obitelji Palihnić u Kuni Pelješkoj. Vinariju vode Anto i sin Goran, odnedavno vlasnik i direktor vinarije. 

Poslovna filozofija ovoga dvojca ujedinjenog s direktorom prodaje Štambukom je, uz plasman na domaće tržište pretežito u trgovačkim lancima, izvoz u europske zemlje - Belgiju, Njemačku, Estoniju, Litvu, Poljsku, Sloveniju te zemlje Dalekog istoka - Kinu, Japan i Australiju. Trenutno taj izvoz iznosi oko 15 posto ukupne proizvodnje, a cilj je dostići 25 posto, koji bi garantirao stabilnu proizvodnju vinariji i kooperantima. Vinarija svojim suradnicima kupuje sredstva za održavanje i zaštitu  vinograda, isplate su u dogovoreno vrijeme. 

Palihnići u svom vlasništvu imaju oko 100 tis. loza na 10 hektara, sadnja metar na metar, godišnje je to prinos od oko 12 tona, a ukupno prerade kooperantskog grožđa još 150 tona. Pozicije na kojima se uzgaja su: Dingač, Postup, Podobuč, Oskorušno, Donja banda...

Predstavljanje koje na tribini "Vrijeme je za..." kvodi sommelier Tomislav Jakopović, započelo je s Roseom od plavca malog iz 2019 godine. Konstatirano je da je dobro posloženo, suho, s mirisima i okusom jagode i maline. Nije upotrebljen ekvivalentan naziv, inače nekada čest u Dalmaciji opolo, jer mlađa publika koja najčešće pije ovu vrstu je naviknuta na internacionalni naziv rose. Vino ima 12.5% alkohola ali nisu naporni kod ovoga vina, kaže Jakopović.

Slijedio je plavac mali selekcija s 15% alkohola. Bordo boja je sugerirala čvrste tanine međutim u okusu vino nije takvo. Čini se kao da je u masulju bilo i prosušenih bobica, miris je karakterističan, vrlo dobar, osjeti se i ostatak šećera koji nije velik. Vinarija inače ovo vino dotjerano na 13% alkohola i s većim sladorom, kako zahtijeva kinesko tržište, uspješno izvozi pod etiketom Red Dragon. U maloprodaji na našem tržištu ovaj plavac košta oko 60 kuna.

Postup 2019 s 15.5% alk. je s pozicije Podobuč u selu Postup. Ovdje vinarija ima 4000 trsova u svome vlasništvu. Konstatirano je da ima i nedozrelih tanina koji ne smetaju, uz cijeli niz epiteta mirisu i okusu vina. Kod ovoga vina se razvila diskusija o barrique-u kao jednom od pomoćnih alata u konačnom oblikovanju vina. Anto Palihnić je vinar stare škole koji izbjegava preveliki okus drva. Vino u novim bačvicama ostaje 4 do 6 mjeseci, poslije odležava dalje u inoxu. Vinarija ima oko 50 tis. litara postupa i dingača u barriqueu koji se sukcesivno, nakon prodaje određenih količina, nadopunjavaju. Ovo vino u velikim prodajnim lancima košta oko 90 kuna.

Za Dingač 2019 sa 17% alk. Jakopović kaže: "Ovdje je boja dublja, jasno se vidi ta distinkcija između postupa i dingača. Na nosu zreli mirisi, kasno brano, osjeti se intenzivni ekstrakt, ovo je modernije rađeni dingač." Trifunović uz ordinarno crno bobičasto voće osjeća miris kadulje. Cijena od oko 100 kuna, a u maloprodaji bi prava vrijednost za ovo vino mogla bi biti i viša.

Završno smo probali Dingač riservu iz 2015 s 15% alk. Bilo je to najzrelije i najozbiljnije vino na prezentaciji. Ima dubinu, karakterističan miris i okus na smokvu i suhe šljive. Osjeti se mineralnost. Unatoč starosti od gotovo sedam godina, pred ovim vinom je još barem desetak godina trajanja u punoj formi. Vinarija je plasira na tržište u ograničenoj ediciji s maloprodajnom cijenom od 400 do 500 kuna. Opći je zaključak da se na Palihnićevim vinima vidi da su tehnološki rađena korektno i stilski prepoznatljiva u pomalo starinskoj varijanti.

Moglo bi se na kraju kazati da ova suradnja Palihnića i čak 165 kooperanata funkcionira kao dobra proširena obiteljska proizvodnja, a takvi su i odnosi unutar te grupacije.

 

Madunić

Primjedbe